16 Aralık 2013 Pazartesi

Yeni akü alirken kontrol edilmesi gerekenler

Taşdemirler Oto Yedek Parça Yeni bir akü alırken nelere bakmalıyız? Dikkat edilmesi gerekenler nelerdir? Ambalajında kullanıma hazır hal... thumbnail 1 summary
Taşdemirler Oto Yedek Parça

Yeni bir akü alırken nelere bakmalıyız? Dikkat edilmesi gerekenler nelerdir?

Ambalajında kullanıma hazır halde bir akü satın aldığınızda akünün uzunca bir zamandan beri yattığını düşünüp akünüzün amperinin en fazla % 10'uyla şarj etmeniz faydalı olacaktır.
Eğer asidi konmamış bir akü satın almışsanız, akü yeni yani sıfırsa ilk defaya mahsus sadece özgül ağırlığı 1.285 olan saf sülfürik asit konur.
Plakaların üzerini 10-15 mm geçinceye kadar asit doldurulduktan sonra akü en az iki saat dinlendirilir, bu süre akünüzün ömrünü arttıracaktır.
Bu işlemden sonra bir kaç günde bir akü gözleri açılarak su (elektrolit) seviyesi kontrol edilmeli seviye düşmüşse sadece saf su ilave edilmelidir.
Artık bundan sonra asit konmaz.
taşdemirler oto yedek parça


Soğuk havalarda akülere neler olduğu konusunda bir çok yanlış kanı mevcuttur.
İnsanlar genellikle aküler düşük ısılarda, soğuk havalarda kapasitelerini kaybetmezler diye düşünürler.
Ama bu genellikle yanlıştır, kaybederler. Hem de enerji sağlama yetenekleri azalır.
Derece düştükçe aküdeki kimyasal reaksiyon yavaşlar. -10C°' den sonra her derece ısı düşüşünde kimyasal reaksiyon süresi ikiye katlanır.
Bu yağın soğuk havadaki özelliğiyle kıyaslanabilir. Derece düştükçe yağ akışkanlığını gittikçe yitirir.
Kimyasal terminolojide kurşun plakaların içinde durduğu asit, kurşun plakalara doğru kurşun sülfat olmak için içindeki sülfiri harekete geçirir ve bu hareket tekrarlanır.
İşte belirtilen bu hareket soğuk havalarda oldukça yavaşlar. Soğuk havada rezistans yükseldiğinden, aküden alınan akımın voltajı düşer.
Akünün gücü ısı ile temas halinde olduğu zaman azalır (aküler fonksiyonlarını en iyi + 10C° ile +30C° arasında gösterirler).
Akünün gücünde aşırı ısıdan dolayı meydana gelen azalma, aküyü soğuk havada kullanmadan anlaşılmaz.
Bunun sebebi akünün yüksek ısıda kullanıldığında ortaya çıkan aşınmadır.

SORUN, kimyasal reaksiyonun yüksek derecelerde daha hızlanmasıdır. Akü daha çabuk enerji üretir, bu da elektrotlardaki aşınmanın artması demektir.
Buna ilaveten gaz oranı yükselir. Su buharlaşır ve aşınmayı daha da hızlandıran asit daha çok yoğunlaşır.
Isı sorunu, sadece aracın sıcak iklimde kullanılmasında ortaya çıkmaz.
Eğer akü bir ısı kaynağının yanına veya sıcak bir bölüme konulursa akünün ömrü belirgin bir şekilde kısalır.
Bu sebepten ötürü, akü sıcak bir ortamda kullanılacağı zaman ısıdan korumak için levhalar kullanılır.
Bir kurşun asit aküsü dışardan bir güç kaynağıyla şarj edildiğinde deşarj süresi oluştuğu gibi, elektrotlar zıt yöne giderler.
Bunun oluşması için dış güç kaynağının aküden daha çok enerji üretmesi gerekmektedir.
Her kurşun asit ünitesi takriben 2V üretir.
Bu da şarjın amacına göre 10V' luk bir araba aküsü için her üniteye 2.2 - 2.4 V ya da toplam 13.2 - 14.4 V verilmesi anlamına gelir.
Bir marş aküsü genellikle aracın kendi jeneratörü tarafında şarj edilir.
Fakat hepimizin de bildiği gibi akü herhangi bir nedenle boşalmış olabilir. Yani bir akünün doldurma cihazına ihtiyaç duyduğu an gelmiştir.
Aküyü şarj etmek için güvenilir bir şarj cihazı gereklidir ve bu cihaz mutlaka voltaj regülatorü olmalıdır.
Bizim genelde uyguladığımızın tersine şarj süreci oldukça karmaşıktır.
Bununla birlikte biz sadece aküyü şarj ederken çıkabilecek pratik sorunlarla ilgileniyoruz.
Güvenlik açısından kimse piyasada bulunan basit destekleme şarj cihazlarını kullanmamaktadır.


  • Aşırı yükleme akünün belirtilen noktanın üzerinde şarj edilmesi ile ortaya çıkan yaygın bir hatadır.
  • Geleneksel akülerde aşırı yükleme hidrojen ve oksijenin birikmesine ve uçup gitmesine sebep olur.
  • Bu gazlar patlayıcı oksi-hidrojen karışımı halini alırlar. Bu yüzden bu işlem daima iyi havalandırılmış yerlerde yapılmalıdır.
  • Aküde gaz oluşurken, dereceyi düşüren ve yoğunluğu arttıran elektrolitten su buharlaşır. Açıkta kalan elektrotlar hasar vermeye meyillidir.
  • Aşırı yüklemede meydana gelen su kaybını tamamlamak için akülere arıtılmış su konulur.
  • Aşırı yüklemeden meydana gelen bu etki genellikle gözle görülmez ve akünün ömrünün kısalması ile sonuçlanır.
Tüm bu detayları göz önünde bulundurur düzenli olarak kontrol ettiğimiz takdirde uzun yıllar güvenli ve tasarruflu bir şekilde aracımızın en önemli donanımlarından birini kullanabiliriz.ALINTIDIR.

FİAT, PEUGEOT, TOFAŞ, CİTRÖEN, RENAULT MARKA ARAÇLARINIZIN TÜM YEDEK PARÇALARINI SİTEMİZDEN ONLİNE OLARAK YA DA TELEFON İLE SİPARİŞ VEREREK SATIN ALABİLİRSİNİZ.

TAŞDEMİRLER OTO YEDEK PARÇA

Hiç yorum yok

Yorum Gönder